Menu
TOPZINE.cz
Divadelní hry, představení - novinky a recenze

Dýňový démon a spol. dokazují, že opera není ještě pod drnem

David Mičke

David Mičke

10. 11. 2010

Dýňový démon (diktátor)Divadlo Disk na konci října nabídlo rovnou tři moderní opery najednou. Jako první  je Dýňový démon ve vegetariánské restauraci, dále opera Ela, Hela a stop, která je prvotinou Václava Havla. Třetím příspěvkem je anglicky zpracovaná opera Bohuslava Martinů Slzy nože (Knife’s Tears).

Paní majitelka si umí vyjednat pořádek

Rázná paní majitelka Foto: Marek Procházka

Pokud se řekne opera, tak si troufnu říct, že dnešní generace (mladší i starší) dají okamžitě ruce pryč. Opera je přijímána spíše užší skupinou lidí a dá se říct, že je pro mnoho lidí dost specifická a málokdy snesitelná. Projekt ECHO (European Chamber Opera) má za úkol tyto postoje se zbytečnými předsudky odstranit. A daří se mu to.

Projekt ECHO opery zpracovává do podoby, v níž budou snadno přístupné většině diváků. Jako nástroj slouží jednoduché a neotřele vtipné texty. Prakticky vytváří z oper operety, pro které je humor krédem.

Na návštěvě ve vegetariánské restauraci se i najíte

Dýňový démon ve vegetariánské restauraci. No řekněte, z názvu to na operu nevypadá. Abych se přiznal, trochu jsem se obával zpracování. Celý smysl a potenciál se zpočátku zdá nepříliš  zaujetíhodný. Celá zápletka může navíc v hávu důstojné opery  vyznít jako velká fraška. Obavy byly ale předčasné. Tato opereta je založená na kontrastu dechberoucích operních hlasů a komických obratů v textu. A kupodivu to funguje.

Dýňový démon v akci

Kdo s koho                                                                                     Foto: Marek Procházka

Děj je nasnadě. Prakticky si ho vyvodíte z názvu představení. Démon, jenž byl ztvárněn spanilou sopranistkou Lucií Kašpárkovou, půvabem uhrane majitele restaurace Jana Šťávu. Věřte nebo ne, další děje z tohoto momentu plynoucí pro spokojenost postačí.

Zdařilá hudební složka

Byl by také hřích nezmínit velmi vydařenou hudbu Ondřeje Kyase. Ta ilustruje už tak dost zdařilé představení. Citlivost a preciznost, s jakou je podávána, lahodí uším po celo dobu. O to se také zasloužila dirigentka Gabriela Tardonová. Autorem libreta je Pavel Drábek. Orchestr a herecké obsazení spadá pod soubor Ensemble Opera Diversa.

Ačkoli nejsem příznivcem vegetariánské kuchyně, dýňové pyré, které bylo během hry připravováno na jevišti, je příjemnou třešničkou na dortu.

Ela s Helou se marně perou o pozornost

Po návštěvě restaurace následuje opereta Ela, Hela a stop. Ta svůj původ našla v počátcích tvorby našeho bývalého prezidenta, Václava Havla. Hru opět zaštiťuje Ensemble Opera Diversa. Hudbu složil Lukáš Sommer.

Předmětem hry je marný autostop Ely a Hely, které si vzájemně dodávají sebevědomí, jež plyne z  jejich vysokého mínění o sobě samých. Že jim nikdo nezastavuje, to si nedokáží vysvětlit.

Ela, Hela a stop

Ela, Hela a pýcha                                                                       Foto: Marek Procházka

Ač je zde několik situací, které člověka zahřejí, většinou hra o srdce diváka spíš bojuje. Příčina je zřejmě v trochu plytkém námětu, jenž se zdá jakoby nedotažený. V účinkujících problém není, ti se z dané operety snažili vytěžit maximum.

Slzy nože po anglicku

Jako třetí a poslední byla na programu opereta Slzy nože neboli Knife’s Tears. Jde o anglické zpracování díla s hudbou Bohuslava Martinů. Hru má na svědomí ansámbl Second Movement, který vážil cestu až z dalekého Londýna. Hudební doprovod diriguje Nicholas Chalmers.

Oběšenec mluví sám za sebe

Hra má komicky ponurou atmosféru. Jinak se to ani charakterizovat nedá. Tajemná luna, jejíž světelnou dráhu protíná oběšenec, mluví sama za sebe. Komickou složku prostředí pak tvoří herci. Ti podávají naprosto profesionální výkony. Není ale na škodu zmínit, že angličtina v operním podání je tvrdý oříšek pro leckterého diváka.

V představení jsou i poměrně obscénní prvky, a tak v každém případě nechte ratolesti doma. Erotické elementy ve hře mohou pobavit, ale i pohoršit.

Ve hře září sladěná trojice Yvette Bonner (Eleanora), Hannah Pedley (její matka) a Jonathan Brown (satan).

Slzy nože

 Erotika je rutinou představení                                              Foto: Marek Procházka

Cyklus tří operet vydá i s přestávkou bezmála na tři hodiny. Přestože na sebe tyto moderní opery fakticky nenavazují a divák se musí stále přizpůsobovat novému, rozhodně to neodrazuje. Dominantní je tu nenucený a lehký tón velké porce svižného vtipu.
Cyklus má v sobě velmi silné i slabší chvilky, ale ve finále člověk uzná, že na operních žánrech opravdu něco je.

Divadlo Disk
Dýňový démon ve vegetariánské restauraci
Režie: Tomáš Studený
Hrají: Lucie Kašpárková, Hana Škarková, Jan Turčínek, David Vonšík, Jan Šťáva

Ela, Hela a stop
Hrají: Hana Škarková, Jana Krajčovičová

Knife’s Tears
Režie: Oliver Mears
Hrají: Yvette Bonner, Hannah Pedley, Jonathan Brown

Hodnocení: 4****

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Dýňový démon a spol. dokazují, že opera není ještě pod drnem